Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قدیم‌ها مثل حالا خورد و خوراک‌ها گلخانه‌ای و سردخانه‌ای نبود که در هر فصلی از سال موجود باشند. هر چیزی فصل خودش را داشت. معمولا خوردنی‌های هوسانه در فصل خود می‌آمد یعنی برایشان فصل و زمانی معلوم شده بود مثل زولبیا و بامیه که فقط در ماه رمضان‌ها می‌آمد و بس و در غیر آن زمان جایش به باقلوا سپرده می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفر شهری در کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» درباره زولبیا و بامیه روایت می‌کند: «مظفرالدین شاه غیر وقت می‌گفته کی ماه رمضان می‌آید زولبیا و بامیه‌ای بخوریم. چنانکه می‌گفته نوروز بیاید پلو بخوریم و قربان زمستان که برای فقیر و غنی یکسان است. در این معنی که در رمضان بالاخره هر کسی دو گل زولبیایی می‌تواند بخورد، اگرچه در مهمانی و خانه دیگران باشد و به همین صورت پلوی شب عید که ناچار هر آدم فقیری هم پنج سیر برنج می‌تواند در آب بریزد و آب زمستان هم که سرد و بسان آب یخ تابستان اغنیا بوده بیانگر این ضرب المثل است که در زمستان آب شاه و گدا یکسان است.»

بامیه هم نوعی شیرینی بود که ماه رمضان‌ها همراه زولبیا می‌آمد. شیرینی‌اش شکر بود و نوعی بازار برای فروش دوره‌گرد‌ها که با شیره درست می‌شد و در سینی بامیه‌فروش‌های دوره‌گرد به فروش می‌رسید. به دو شکل بامیه قنادی‌ها همراه زولبیا و نوعی مارپیچ چنبر‌های شبیه طنابی که آن را روی هم حلقه کنند، فروخته می‌شد. بامیه دانه‌ای یک شاهی و بامیه چنبره‌ای نیز همان یک شاهی به فروش می‌رسید، اما نوع معامله بامیه چنبره‌ای به این صورت بود که مشتری دُم مارپیچ آن را می‌گرفت و بالا می‌کشید و تا جایی که دُم چنبره شکسته می‌شد می‌توانست از آن نصیب ببرد.

اسم زولبیا هم به چند صورت مختلف مثل زلوبیا، زَلابیه، زُلبیا، زُلیبیا و زِلی بی درفرهنگ ضبط شده است، اما ظاهرا زولبیا تلفظ تازه‌ای است که در تهران رایج است.

در کتاب «مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» نوشته نجف دریابندری با همکاری فهمیه راستکار آمده است: «شکل زولبیا در سال‌های اخیر تغییر کرده است. زولبیا امروز در تهران غالبا شبکه گردی به اندازه پیش‌دستی و به رنگ عسلی سوخته با میله‌های نازک و شکننده است که در گذشته زولبیای تبریزی یا بشقابی نامیده می‌شد. اما تا یکی دو دهه پیش «زلوبیا» چیزی بود به اندازه نعلبکی به رنگ زرد روشن که چند تایی از آن به رنگ عسلی سوخته و کاه گُلی در می‌آوردند با میله‌هایی به کلفتی مداد و تا حدی نرم (این زولبیا هنوز هم در برخی از شهر‌ها مثل مشهد، اصفهان تهیه می‌شود). مقداری از مزه خاص زولبیای قدیم از روغن کنجد بود که همیشه در پختن آن به کار می‌رفت، اما امروزه روغن کنجد گران‌تر از آن است که مصرف آن در شیرینی‌پزی صرف داشته باشد. البته غالب شدن زولبیای تبریزی بر زولبیای تهرانی امر طبیعی است، اما از میان رفتن تنوع زولبیا در تهران مایه خوش وقتی نیست. زولبیای تبریزی یا بشقابی نوعی شیرینی حرفه‌ای است و درخانه مشکل بتوان درست کرد. در کشور‌های عربی زولبیا را «زَلابیه» می‌نامند و در هندوستان «جِلِبی». مایه زلابیه عربی و جلبی هندی به هم نزدیک است و با زولبیای ایرانی کمی تفاوت دارد.»

زولبیا از ترکیب گرد نشاسته، ماست چکیده، آرد سفید، زعفران، روغن کنجد یا روان، گلاب و شکر تهیه می‌شود و با ترکیب بامیه شیرینی‌های پر طرفدار روی سفره‌های افطار محسوب می‌شوند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیرینی ماه رمضان مظفرالدین شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۸۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مردمی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان

به گزارش خبرنگار مهر، علی زند وکیلی، مدیرعامل مؤسسه راهبردهای بازنشستگی در نشست ارائه گزارش و رسالت صندوق‌های بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال با حضور برخی نمایندگان مجلس گفت: این مؤسسه بازوی پژوهشی و مردمی سازی صندوق بازنشستگی است و از ابتدای سال در جهت شعار سال اقدام کرده است.

وی با اشاره به موضوع جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: برای تحقق این موضوع مطالعات بین المللی را بررسی و مدل‌های مردمی سازی را در یک ویژه نامه منتشر کردیم که امروز با حضور نمایندگان مجلس و اندیشمندان مختلف و مدیرعامل صندوق ارائه شد.

زند وکیلی گفت: مردمی سازی فرایند پیچیده و مستمر است و باید مدل‌های درستی برای آن در نظر گرفت، همچنین مساله آموزش حائز اهمیت است و این ظرفیت باید باشد که مردم مالکیت صندوق‌ها را داشته باشند.

وی در مورد افزایش سن بازنشستگی بیان داشت: افزایش سن بازنشستگی و نتایج آن را در یک پژوهش مفصل ارائه کردیم.

زند وکیل گفت: تأثیر مردمی سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان است و خود بازنشستگان می‌توانند مثلاً سهم در مالکیت هلدینگ‌ها داشته باشند.

مدیرعامل مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا خاطرنشان کرد: شناسایی آسیب‌ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود در صندوق بازنشستگی و شرکت‌های تابعه، طراحی و تدوین مسیر راهبردی و مدیریت پژوهش‌های مورد نیاز صندوق، ایجاد ارتباط مؤثر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تشکیل شبکه نخبگانی تدوین نظام پیشنهادات و مدل‌های احیا مولدسازی و مردمی‌سازی از اهداف مأموریت‌های مؤسسه راهبردی بازنشستگی است.

وی گفت: در اقتصادی که از لحاظ سیاسی و تعارض منافع پیچیدگی‌های بسیاری دارد و تحت تأثیر بازیگران زیادی هستند نمی‌توان به راحتی ریل‌گذاری‌های موجود را تغییر داد. استفاده از ابزارهای نوین و فناوری‌های بدی جهت نیل و اهداف با کمترین اصطکاک بسیار ضروری و کارا است.

زند وکیل ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری با توجه به اقتصاد متنوع و ذینفعان مختلفی که در ساختار خود دارد می‌تواند با استفاده از این ابزارسازی‌ها الگوی موفقی برای دیگر بخش‌های اقتصادی کشور جهت تحقق شعار سال و ترقی بخش تولید کشور باشد.

وی گفت: مشارکت دادن مردم در اقتصاد به لحاظ مختصات فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌تواند در قالب‌های گوناگونی پیاده شود صندوق بازنشستگی می‌تواند با توجه به تنوع شرکت‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهد از هر یک از این ایده‌ها استفاده کند که یکی از این ایده‌ها شرکت‌های تعاونی و تعاونی‌های کارگری است و دیگری بودجه‌های مشارکتی است همچنین سکوها و فناوری‌های دیجیتال و رمز نشان‌سازی دارایی‌ها می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد

مدیرعامل مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا با بیان اینکه اختلاف در مفهوم مردم‌سازی و مشارکت مردمی از نقطه دید و استدلال متفاوت نشأت می‌گیرد، گفت: برخی باور دارند که مردم می‌سازی به معنای اجازه دادن به مردم برای شرکت در تصمیمگیری‌های اجتماعی است یا آن را صرفاً به معنای اختصاصی‌سازی می‌دانند در حالی که دیگران معتقدند مردمی‌سازی فراتر از این معنای سطحی است و باید شامل پیوندهای عمیق و فعال مردم با فرایندهای تصمیم‌سازی و اجرایی باشد.

وی یادآور شد: صندوق بازنشستگی کشوری با بهره‌گیری از ایده کسب و کارهای اجتماعی و پایش مقررات حاکم بر شرکت‌های صندوق می‌تواند الگوی مناسبی برای تحقق صحیح مشارکت مردم برای دیگر بخش‌های کشور باشد.

کد خبر 6097561

دیگر خبرها

  • هدایت سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی اشتهارد
  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • حجاب نوعی مقاومت در مقابل تهاجم جهان سلطه است
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • (ویدئو) نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده (فیلم)
  • طرز تهیه کوکی شکلاتی + نکات مهم و فوت و فن‌ها
  • تاثیر مردمی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟